Tuesday, August 17, 2010

Penyakit ikan air tawar dan cara mengubati



Pada kebiasaannya, penyakit-penyakit ikan adalah disebabkan oleh patogen
(agen-agen yang menyebabkan penyakit) seperti berikut :-
a) Parasit (Endoparasit/Ektoparasit)
b) Kulat
c) Bakteria
d) Virus
e) Punca-punca lain seperti faktor genetik dan persekitaran


i) Penyakit Primer
Penyakit ini berlaku apabila ikan saling bertindak dengan patogen buat pertama
kalinya. Ini berlaku apabila kita campurkan ikan yang besar dengan ikan yang
kecil. Ikan besar walaupun mempunyai patogen tetapi ianya tidak menunjukkan
tanda-tanda penyakit kerana ikan tersebut sudah lali terhadap penyakit itu. Bagi
ikan yang kecil dan baru pertama kali bertemu dengan patogen, ia mudah
diserang penyakit. Dalam proses pengawanan ikan, penyakit primer juga boleh
berlaku dimana patogen dari induk akan merebak kepada anak.


ii) Penyakit sekunder
Penyakit ini berlaku apabila faktor-faktor tekanan yang boleh melemahkan ikan
wujud dan menyebabkan ikan (termasuk ikan yang lali terhadap sesuatu
penyakit) senang diserang oleh patogen. Ini adalah kerana dalam keadaan
biasa(tanpa tekanan) terhadap patogen-patogen tetapi dengan adanya faktor-faktor
tekanan,seperti suhu, mutu air dan lain-lain, ikan menjadi lemah dan daya
ketahannya tidak cukup untuk melawan serangan patogen.


I. PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH PARASIT
Di malaysia, kebanyakkan penyakit adalah disebabkan oleh parasit (ektoparasit).
Definasi Parasit:
Organisma yang tinggal dan mendapatkan makanan didalam Luar badan
organisma yang lain tanpa memberi faedah kepada organisma tersebut.


1. Penyakit Bintik Putih (white spot)
Disebabkan oleh parasit protozoa yang dipanggil Ichthyophthirius multifilis
Semua jenis ikan terutamanya anak-anak ikan. Parasit tersebut menembusi
kulit ikan dan memakan sel-sel tisu dan darah.
Ukuran 0.5 – 1 mm (gambar oleh DOF Malaysia)
Tanda tanda penyakit
- Ikan berenang tanpa arah yang tertentu untuk mengelakkan parasit tersebut
(peringkat Permulaan);
- Lapisan luar kulit menjadi kelabu dan terdapat bintik-bintik putih pada seluruh
badan;
- Tompok-tompok putih dan pucat pada insang menunjukkan kerosakkan
insang dan menyebabkan ikan sukar untuk bernafas.Ini menyebabkan ikan
timbul kepermukaan untuk bernafas;
- Ikan merasa gatal-gatal dan akan mengeselkan badan ditebing kolam atau
sangkar;
- Ikan tidak makan (peringkat serius);
- Mata menjadi kelabu.
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Metilin biru 2 ppm (mg/l) Berterusan sehingga sembuh Rawatan yang paling
sesuai
Sodium klorida +
Formalin
1000 ppm + 20-25
ppm
3 kali berurut-turut setiap 2
hari (1 minggu)
Potassium
permanganate
1-2 ppm Berterusan sehingga sembuh
Formalin 2.5 ml /100liter Berterusan sehingga sembuh
Kolam ikan yang terkena penyakit ini harus dikeringkan dan dimasukkan kapur
dengan kadar 1.5 tan sehektar.
Cara-cara rawatan
(i) Merendamkan ikan didalam air yang mengandungi ubat (bahan kimia)
dalam jangkamasa yang singkat.
- Ikan diletakkan tangki atau bekas kecil.
- Ubat dimasukkan ke dalam tangki. Ikan akan dikeluarkan selepas
beberapa minit.
- Perlu berhati-hati kerana dos ubat yang terlalu tinggi boleh menyebabkan
tekanan kepada ikan
(ii) Merendamkan ikan di dalam air yang mengandungi ubat untuk jangkmasa
yang panjang
- Dos ubat yang digunakan adal;ah rendah dan tidak menyebabkan tekanan
kepada ikan
- Ubat dimasukkan kedalam kolam/tangki secara berterusan sehingga ikan
sembuh dan kesan ubat akan hilang dengan sendirinya.
- Jika kesan ubat tidak hilang, air baru perlu dimasukkan selepas beberapa
hari.


2. Ichthyobodo, Trichodina & Chilodonella
Ikan yang diserang adalah Kap rumput, Kap biasa, Sepat siam, Kap kepala
besar dan Lampan jawa
Trichodina sp. (gambar oleh DOF Malaysia)
Chilodonella sp. (gambar oleh DOF Malaysia)
Tanda-tanda penyakit sama seperti penyakit bintik putih
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Sodium klorida +
Formalin
1000 ppm + 20-25
ppm
2-3 kali berurut-turut setiap 2
hari (1 minggu)
Potassium
permanganate
100 ppm 5-10 minit Tidak sesuai untuk anak
ikan kap kepalan besar
Formalin 2.5 ml /100liter 2 hari berturut-turut selama 1
minggu


3. Myxosporidiosis
Disebabkan oleh parasit Myxobolus dan Henneguya
Ikan yang diserang adalah Ketutu dan Kap biasa
Kedua-dua parasit tersebut terdapat pada insang. Bagi Myxobolus, ia juga
terdapat pada kulit. Parasit ini berbentuk sista (mengandungi spora-spora )
dan akan pecah apabila matang. Spora-spora akan dilepaskan ke dalam air
dan jangkitan akan berlaku
Tanda-tanda penyakit
- Ikan menjadi pucat (serius ). Sista berwarna putih dan parasit yang bulat
(ukuran 2-4 mm) akan dapat dilihat pada insang dan kadangkala insang
menjadi berkolompok;
- Kulit ikan menjadi bengkak-bengkak (parasit Myxobolus );
- Dalam keadaan biasa, kematian akan berlaku perlahan-lahan.
Rawatan
Setakat ini, tidak ada rawatan bagi penyakit. Adalah disyorkan supaya mengawal
dan mencegah penyakit daripada berlaku


4. Dactylogyrosis (penyakit kutu insang)
Disebabkan oleh: Parasit Dactylogyrus
Ikan yang diserang adalah Kap rumput, Kap perak dan Kap kepala besar.
Parasit yang matang melekat pada insang bertelur
Dactylogyrus sp. (gambar oleh DOF Malaysia)
Tanda-tanda penyakit
- Insang kelihatan berdarah dan berlebihan lendir (peringkat awal );
- Dalam keadaan serius filamen insang akan rosak dan operkulum ikan tidak
boleh tertutup dengan sempurna mengakibatkan kesukaran bernafas.
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Sodium klorida 10,000– 15,000 ppm 10 – 15 minit
Metilin biru 2 – 4 ppm 30 - 45 minit
Formalin 200 – 250 ppm Berterusan sehingga sembuh Tidak sesuai untuk anak
ikan kap kepalan besar


5. Gyrodactylosis (penyakit kutu insang)
Disebabkan oleh: Parasit Gyrodactylus
Ikan yang diserang adalah Ketutu dan Kap biasa. Parasit ini menyerang
bahagian permukaan badan sahaja
Tanda-tanda penyakit
Sama dengan penyakit bintik putih
Rawatan
Serupa dengan rawatan bagi Dactylogyrosis.


6. Argulosis (kutu ikan )
Disebabkan oleh: Parasit Argulus
Argulus berbentuk piring dan berwarna kehijauan. Ia berukuran 7mm garispusat.
Argulus boleh dilihat dengan mata kasar terlekat pada badan ikan.
Ikan yang diserang adalah kap rumput, kalui, kap biasa, Temakang, dan Kap
kepala besar. Parasit ini menyerang bahagian luar badan dengan cara
menghisap darah terutmanya bahagian kepala dan sirip ekor.
Argulus sp. (gambar oleh DOF Malaysia)
Tanda-tanda penyakit
- Ikan menjadi kurus disebabkan kehilangan bendalir tubuh kerana dihisap oleh
parasit;
- Terdapat kesan-kesan darah ditempat parasit melekat;
- Kematian ikan akan berlaku jika bilangan parasit terlalu tinggi.
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Potassium
permanganate
10 ppm 30 minit
Dipterex 0.25 ppm Sekali pada tiap-tiap minggu
selama 2 minggu
Kolam ikan yang terkena penyakit ini harus dokeringkan dan dikapor dengan
kadar 1.5 tan sehektar.


7. Lernaesis (cacing sauh )
Disebabkan oleh: parasit Lernaea sp.
Ikan yang dijangkiti adalah Kap rumput, Lampan Jawa, Temakang, Kalui, Kap
kepala besar dan kap biasa.
Lernaea sp. . (gambar oleh DOF Malaysia)
Parasit ini menyeerang bahagian permukaan luar badan ikan dengan menghisap
bendalir ikan dan mengakibatkan kerosakan tisu kepala, mata, ekor dan sirip
Tanda-tanda penyakit
- terdapat tanda-tanda merah pada badan;
- Ikan yang kecil selalunya mati dan ikan yang besar akan mengalami
kekurangan berat badan.
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Sodium klorida
(garam)
8,000 – 11,000 ppm Selama 10-15 minit. Sekali
pada tiap-tiap minggu selama
4 minggu.
Dipterex 0.25 ppm Sekali pada tiap-tiap minggu
selama 4 minggu berturut-turut.


II. PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH ENDOPARASIT (Parasit
Dalaman )
Setakat ini , penyakit-penyakit endoparasit tidak menimbulkan masalah.
Endoparasit yang menyebabkan penyakit adalah:
i) Trematoda Digenetik
ii) Nematoda ( cacing gelang )
iii) Cestoda (cacing peta)


1. Trematoda Digenetik
Parasit ini menyerang mata dan mengakibatkan mata menjadi bengkak.
Bahagian kornea akan kelihatan kelabu tengah. Bintik-bintik putih kelihatan di
bahagian pupil, iaitu larva cacing parasit Displostumum Spatheum. Ia memakan
kanta mata dan menyebabkan ikan tersebut buta


2. Nematoda dan cestoda
- Cacing gelang dan cacing peta terdapat pada bahagian luar perut, otot-otot,
pundi, usus dan didalam mata;
- Ikan yang diserang akan kehilangan berat badan dan kelihatan kurus. Oleh
itu, tidak boleh diginakan sebagai induk;
- Cacing-cacing ini tidak menyebabkan kematian ikan yang tinggi dan jikalau
kematian berlaku, ianya tidak serentak.
Rawatan
Tidak ada rawatan yang memuaskan. Oleh itu, Disyorkan supaya mengawal dan
mencegah parasit dengan membuang siput-siput pembawa parasit tersebut.


III. PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH KULAT
1. Saprolegniasis
Penyakit ini berlaku apabila ikan mengalami tekanan (penyakit sekunder ) seperti
kesesakan ikan dalam tangki, sangkar atau kolam, kemerosotan mutu air, lukaluka
pada badan ikan apabila disebabkan oleh parasit atau kekasaran semasa
pengendaliannya
Tanda-tanda penyakit
- Kulat saprolelgnia akan kelihatan seperti kap[as pada badan ikan;
- Terdapat tanda-tanda kemerahan disekeliling kulat;
- Ia menyerang ditempat-tempat luka ataupun serangan parasit pada badan
ikan dan juga menyerang telur-telur ikan.
Rawatan
Bahan Kimia
(ubat)
Dos/Kadar Jadual Tempoh Rawatan Catitan
Metilin biru 2 ppm Berterusan sehingga sembuh
Potassium
permanganate
10 ppm 90 minit


IV. PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH BAKTERIA
Bakteria terdapat disekitar sistem perairan. Apabila faktor-faktor tekanan wujud,
bakteria akan menyebabkan penyakit.
Tanda-tanda penyakit
- Badan ikan kemerahan-merahan dan jika penyakit tidak dikawal, tanda
kemerahan-merahan akan merebak ke seluruh badan dan menjadi ulser;
- Ikan tidak berselera untuk makan;
- Kadangkala mata dan perut ikan menjadi bengkak;
- Kematian ikan yang disebabkan oleh bakteria adalah tinggi dan serentak;
Rawatan
Furanace 0.05ppm sehingga sembuh


V. PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH VIRUS
Virus adalah organisma yang lebih halus daripada bakteria dan ia tidak dapat
dilihat dibawah mikroskop biasa. Penyakit virus serig berlaku bersama dengan
penyakit bakteria dan tanda-tanda klinikal, rawatan dan cara-cara pengawalan
adalah hampir sama seperti penyakit bakteria.


VI. PENGAWALAN PENYAKIT
A) Faktor-Faktor Tekanan
Dalam pengawalan penyakit ikan, faktor-faktor tekanan yang boleh
menyebabkan ikan menjadi lemah haruslah diambil perhatian seperti berikut;
i) Suhu
Suhu badan ikan bergantung kepada suhu keadaan sekitaran (air),
dengan itu, suhu merupakan satu faktor yang penting. Apabila perubahan
suhu berlaku dengan cepat, ikan akan mengalami kejutan dan
menyebabkan ikan menjadi lemah.
Contoh-contoh dimana faktor suhu menyebabkan tekanan:
a) Air yang cetek di dalam kolam adalah tdak sesuai, di mana air cepat
panas waktu tengah hari dan cepat sejuk apabila hujan turun dengan tibatiba;
b) Ikan yang baru diterima dan masih didalam bekas hendaklah direndamkan
di dalam kolam sebelum ikan itu dilepaskan, jika tidak kejutan kepada ikan
akan berlaku disebabkan perbezaan suhu di dalam plastik dengan air di
dalam kolam.
ii) Sumber dan Mutu Air
Air yang digunakan mestilah tidak mengandungi bahan-bahan
pencemaran organik, kandungan oksigen hendaklah melebihi 4ppm,
kandungan ammonia tidak melebihi 0.02 ppm dan pHnya di antara 6.5 –
9.0 .
iii) Pengendalian
Pengendalian adalah penting di mana pengendaliannya yang kasar akan
menyebabkan badan ikan luka-luka. Luka-luka tersebut boleh memberi
peluang untuk patogen/penyakit menyerang badan ikan.
iv) Faktor Kesesakan
Kepadatan ikan yang terlalu tinggi dalam kolam boleh menyebabkan
kesesakan. Faktor keseskan dapat meningkatkan kandungan ammonia
seterusnya menyebabkan mutu air menurun. Selain daripada itu, ikan juga
turut mengalami tekanan.
v) Makanan
Makanan ikan-ikan ternakan adalah terdiri dari makanan asli iaitu
fitoplakton dan zooplankton dan makanan tambahan. Makanan hendaklah
diberi sebaik-baiknya 2 kali sehari, iaitu pada waktu pagi dan petang,
Banyaknya makanan tambahan yang hendak diberi biarlah mencukupi
dan sederhana. Pemberian makanan secara berlebihan akan
menyebabkan mutu air menurun.


B) Ciri-Ciri Kolam
Bagi mengawal dan mengelakkan penyakit ikan, setiap kolam mestilah
mempunyai sistem pengaliran air masuk dan keluar yang berasingan
supaya penyakit ikan tidak dapat merebak daripada sebuah kolam ke
kolam yang lain.


C) Pengawalan Patogen
- Saluran dimana air masuk hendaklah diletakan dengan penapis untuk
mengelakan kemasukan air liar yang kemungkinan membawa penyakit.
Langkah ini juga dapat mengawal kemasukan siput dan parasit Argulus dan
Lernaea.
- Pengapuran kolam hendaklah dilakukan apabila kolam dikeringkan. Ini akan
membunuh patogen dan menjaga dasar kolam daripada menjadi masam.
Kadar kapur yang digunakan adalah 865 kg bagi 1 hektar kolam.
- Anak ikan yang baru dibeli diberi rawatan menggunakan formalin (200 ppm
selama 10-20 minit) sebelum dimasukan kedalam kolam. Ini dapat
menangalkan parasit yang terdapat di luar badan ikan.
- Jika terdapat kemudahan, adalah lebih baik jika ikan yang telah dirawat
disimpan didalam tangki/kolam kecil selama 2 minggu untuk memastikan ikan
tidak mempunyai sebarang penyakit sebelum dimasukan didalam kolam.
- Jangan campurkan ikan besar dengan ikan yang kecil kerana ini boleh
menyebabkan penyakit primier.
- Sebelum proses pengawanan ikan dijalankan, induk hendaklah dirawat
terlebih dahulu dengan formalin kerana ada kemungkinan ikan mempunyai
patogen yang akan menjangkiti anak ikan.
- Ikan mestilah diberikan makanan yang sempurna kerana faktor kekurangan
makanan boleh manyebabkan ikan menjadi lemah. Ini memudahkan patogen
menyerang ikan.

video

Thursday, July 22, 2010

Buat Anakanda yang di rindui


NurZafira Amalina( Kak Lang) yang berada di IreLand 5 tahun jurusan Kedoktoran/ Medic. Semoga anakanda selamat pulang membawa segulong Ijazah. Jangan lupa Solat.
Dulu Kak Long yang gi oversea gak abah, ma antar, tapi kali ni abah sibuk ngan pojek Ketutu/Arowana ni, pojek hoby orang pencen... Ma lak pojek kat Ganu tu. Kome balik nanti kita gi KFC Taman Permata.. Angah ( Awang Lenje) yang songeh je tu Graduate tahun ni

Monday, July 19, 2010

Benih keli kolam tanah berkualiti

Benih ikan keli yang di ternak di kolam tanah berkualiti kerana ia tahan lasak, tidak mudah mati, cepat membesar kerana sewaktu rega ia makan zoo plankton asli dari tanah. Zo plankton terbit dari tanah bila kita tabur tahi ayam, etc kedalam kolam tanah. Bayangkan kita tabur tahi ayam di kolam simen, busuk semacam la kolam simen tu...Order benih kami di 017-2396413 dmenshin@gmail.com

Kolam perlu ada baja, kalau tak ikan tidak membesar

Ada orang memternak ikan di air jernih tapi ikan tidak mahu membesar walau kuat makan. kolam mesti ada "baja" untuk menyihatkan ikan secara semulajadi. Ramai yang gunakan bermacam bahan dan kaedah contoh nya EM , bio dan berbagai lagi. Yang baik nya air akan kehijauan, tetapi untuk ketutu ia tidak boleh terlalu hijau ( overdose). Kami ada menjual baja jenis "Liquids NPK" dan "DW Bio process" untuk kolam simen

Cara membersih kolam ternakan

Kolam ternakan perlu di bersihkan dan di treat sebelom ikan di lepaskan untuk tujuan:-
1) Membunuh bakteria
2) Membunuh pemangsa
3) Membersih kolam dari kotoran dan kayu kayan/ sampah
4) Mengeraskan dasar kolam untuk membasmi lumpur

Kapur dan ubat anti penyakit ( jika ikan ketutu) perlu di tabur setelah di keringkan.

Cara mengenal ketutu jantan dan betina

Yang jantan mengejo yang betina... lawak lah. Yang jantan ada konek terkeluar warna kekuningan, di bawah dubur nya. Yang betina ( bukan perempuan) ada satu lubang je, warna kelabu gelap atau hitam. Lihat bagaimana ia mengawan

Cara menternak ketutu berjaya terbukti

Kalu ada orang yang mengaku konon nya ia pakar dalam penternakan ketutu dan menghebohkan di internet denagn web site yang top rank dan canggih, anda minta dia buktikan dan lihat hasilnya. Nak ini ikan yang kami ternak berat 3 kg. Sihat wal afiat. Sebulan kadar pembesaran 100-150 gram denagn sistem kami. Sistem kami bukan sekadar makanan je tetapi sistem kolam, dsb

Cara memilih benih ikan ketutu yang baik

Benih ikan ketutu yang baik adalah benih yang telah di kuaranytine dari penyakit seperti kulat/fungus, parasit, cacing anchor worm, tanpa luka dan masih ada lendir di bahagian ekor ke pusat. Ikan tidak terlalu kurus dan terlalu gemuk. Kalu gemuk takut ia di injek dengan hormon.

Cara menternak ketutu kolam tanah-Drain pipe

Drain paip di gunakan untuk tujuan
2) oksijen
2) Mencuci dan treat kolam dari bakteria
3) Menuai ikan/ mengering kolam

Cara membasmi anchor worm pada ikan ketutu

Gunakan anti anchor worm dari kami 017-2396413 untuk membunuh cacing anchor worm yang menghisap darah ketutu hingga mati. Penyakit ini punca nya dari air dan makanan terutama ikan potong. Ramai penternak gagal dan tutup kedai walau dah invest berpuloh ribu akibat penyakit ini.

Ubat anti parasit membasmi penyakit parasit pada ikan ketutu

Ikan ketutu saya sihat, mahu makan dan cergas, tetapi tiba tiba ia lemah dan mati dan saya tak tahu apa sebab nya sebab tiada tanda terkena penyakit pada badan.

Jika anda lihat pada insang nya ada warna kemerahan, itu lah serangan parasit.

Anti fungus membasmi penyakit fungus ikan ketutu

Saya membela ikan ketutu tetapi selepas 3 minggu bahagian ekor nya ada keputihan. Lama kelamaan ia mati sebab keputihan itu merebak ke bahagian badan. Itu lah penyakit fu ngussering menyerang ketutu sebab ketutu ni tak aktik, lepak je,

Bahan bahan untuk kuarantine benih ikan ketutu

Tanpa di kuarantine dengan teknik dan dengan bahan yang betul benih ikan ketutu mudah di jangkiti penyakit cacing anchor worm, parasit, fungus. Ia akan mati se lepas 2 minggu di ternak oleh penternak. Kesian penternak, dah la benih mahal. Tutup kedai la nampaknya. Kami membekal bahan dan cara mengkuarantin ketutu. Bahan termasuk anti fungus, anti ancor worm, anti parasit, obat luka, sdb

Cara mengenal ketutu yang sihat

Para pembeli benih ikan ketutu, awas jangan beli benih ikan ketutu atau ketutu yang tidak sihat, nanti bila di bela 2 miggu dah mati. Ciri Ketutu yang sihat
1) Warna tidak kehitaman atau gelap, ia sepatutnya berwarna perang / kelabu dan terang
2) Tidak kurus,
3) Tidak terlalu gemuk, takut ia di injek atau di bagi makan hormon, selalunya ia dari siam atau indon
4) Bahagian ekor tidak kasar
5)Bahagian mulut tidak luka/ keputihan
6) Sudah di kuarantine untuk elak penyakit cacing, parasit, fungus, etc

Cara mengenal ketutu yang sihat

Para pembeli benih ikan ketutu, awas jangan beli benih ikan ketutu atau ketutu yang tidak sihat, nanti bila di bela 2 miggu dah mati. Ciri Ketutu yang sihat
1) Warna tidak kehitaman atau gelap, ia sepatutnya berwarna perang / kelabu dan terang
2) Tidak kurus,
3) Tidak terlalu gemuk, takut ia di injek atau di bagi makan hormon, selalunya ia dari siam atau indon
4) Bahagian ekor tidak kasar
5)Bahagian mulut tidak luka/ keputihan
6) Sudah di kuarantine untuk elak penyakit cacing, parasit, fungus, etc

Cara memindah ikan ketutu ke bekas lain

















Ketu amat sensitif pada pergeseran, ia akan mati jika luka atau mudah di jangkiti penyakit fungus. Jadi untuk mengalihkan ketutu perlu dengan cara yang tidak kasar. yang terbaik ia perlu di cedok menggunakan jaring halus dan lembut.

Cara menghantar ketutu menggunakan Amquaiul Plus

Cecair Amquail Plus di campurkan dengan air dan di siramkan kepada ikan ketutu. Sedikit air sahaja di gunakan setakat membasahi hingga kebahagian hidung/ nostril ketutu. Kemudian boleh di tutup rapat sehingga tiada udara masuk ke bekas ketutu tersebut. Cara ini lebih ringan dan boleh di kedap air, ia tak mati

Cara menghantar benih ikan ketutu

Selain menggunakan bungkusan plastik beroksijen ikan boleh di hantar kepada pelanggan menggunakan air pump atau blower. Ikan di masukkan kedalam bekas berisi air kemudian blower di masukkan kedalam air tersebut bagi mengeluarkan oksijen. Biasa nya bateri di gunakan untuk mengeluarkan . Cara lain ialah menggunakan cecair amquail plus bagi menidurkan ketutu. Ini di gunakan biasa nya untuk penghantaran melalui kapal atau kapal terbang

Teknik cara menternak ikan ketutu



Ramai penternak ketutu gagal di sebabkan:-

1- Mengikuti kursus yang di jalankan oleh penganjur yang hanya ingin dapat duit secara mudah. Konon nya tahu teknik menternak ketutu. Tetapi malangnya penganjur kursus yang kaya, tapi penternak gagal. Yang peliknya pengendali kursus tidak dapat membuktikan apa yang di ajar kepada penternak. Cuma setakat tiori dan gambar2. Adakah pernah anda berjumpa dengan instructor yang boleh membuktikan secara praktikal dan fisikal apa yang di ajar memberikan hasil yang sukses. Adakah mereka menunjukkan kepada anda rupa ikan ketutu yang berjaya di ternak. Berapa lama ia membesar hingga 1kg? Berapa peratus survival rate. Berapa kos pemakanan?

2- Antara kegagalan termasuk:-

a) Ketutu banyak yang mati

b) Ketutu tidak mahu membesar atau lambat membesar walau makan kuat

c) Ketutu tidak mahu makan

d) Jenis makanan palet yang menyebabkan daging lembik

e) Makanan anak ikan yang punyai protin rendah

f) Banyak lagi lah…

3- Rahsia PERCUMA menternak ketutu agar ia cepat membesar, kurang yang mati:-

a) Air mesti ada “baja” untuk menjadikan habitat semulajadi ketutu.

b) Air perlu ada ” special reticulation sistem” yang boleh membersih dan retain baja tersebut

c) Air perlu ada oksijen cukup. Cara menyediakan oksijen ada berbagai cara.

d) Air mempunyai PH berapa?

e) Benih perlu dari origin, species dan benih baik

f) Benih bebas dari jangkitan fungi(kulat), cacing anchor worm, parasite, dsb. Bagaimana cara mengawal dan ubatinya.

g) Air perlu di “treatment” agar ikan tidak di jangkiti penyakit

h) Kalau ikan tidak mahu makan, apa perlu di buat

i) Bagaimana cara untuk membuat ikan kuat berselera makan dan selalu makan setiap masa, kerana ketutu malas nak makan.

j) Kenapa garam perlu di tambah ke kolam.

k) Banyak lagi

SEMUA NYA AKAN TERJAWAB DALAM KURSUS KAMI YANG DI JALANKAN OLEH PENTERNAK YANG MEMPUNYAI PENGALAMAN SENDIRI SECARA PRAKTICAL.

Anda boleh lihat sendiri ikan ikan yang BERJAYA kami ternak di kolam2 showcase kami dan membesar dalam masa yang singkat dengan pemakanan hanya di beri sekali sahaja!!?!

Kami juga menjual benih murah2 je at 017-2396413. Email dmenshin@gmail.com


video

Cara membuat benih keli



Cara Membuat Benih Keli

  1. Pilih Induk keli jantan yang matang dengan melihat alat jantina nya yang panjang. Biasa nya perlu di puasakan selama lebih 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan. Sperma mestilah berrupa cecair macam susu cair, tidak pekat. Jika pekat bermakna ia belum lagi matang. Ratio jantan dengan betina ialah lebihkurang 1:5. Sesetengah breeder injek jantan untuk mendapatkan sperma lebih baik. Sukatan hormone adalah ½ dari sukatan biasa.
  2. Betina induk yang matang berumur lebih 1 tahun dan mempunyai perut kembung apabila tidak di beri makan selama tiga hari. Untuk memastikan peratus telor matang, picit perut sebelum di injek. Telur akan keluar, ini menunjukkan peratus telur yang matang tinggi. Jika peratus telur menetas (matang) mencapai 30% maka itu di kira peratus kebiasaan, dan boleh di katakana peratus tinggi. Sekiranya telur tidak keluar apabila di picit ( sebelum injek) maka peratus telur matang lebih rendah, mungkin kurang 30% menetas. Seperti jantan biasa nya betina di puasakan selama 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan.
  3. Sediakan air garam (salina) dengan sukatan 7gram untuk 1 liter air mineral. Atau 1kg air mineral di campur dengan 10grm garam. Rendam kan ia semalamam. Saline di gunakan untuk membancuh sperma, untuk menjadikan supaya telur tidak melekat antara satu dengan lain.
  4. Sebelum di gunakan goncang K-Dom hormone agar ia sebati. Perkakas termasuk alat penyuntik dan tangan anda perlu benar benar bersih dari gangguan kuman. Sebaik nya guna air suam untuk membasuh tangan dan peralatan.
  5. Injek waktu malam agar selepas injek 10 jam waktunya siang supaya cuaca panas untuk mempercepat penetasan. Yang terbaik pukul 9- 11 pagi. Jadi waktu terbaik menyuntik ialah pada pukul 11 malam, dimana pukul 9 pagi telur akan keluar bila di picit. Jika telur lewat di picit keluar, dan sekiranya telur keluar dengan sendirinya maka ia akan rosak kerana di masuki air sebelum di masuki sperma.
  6. Picit telur supaya keluar dari betina kedalam bekas berisi sperma di campur saline. Pastikan sebelum di masukkan sperma bekas bersih dan kering tanpa air. Kacau telur dengan sperma dengan bulu ayam lembut perlahan2 agar tidak rosak/ pecah. Pastikan bulu ayam di rebus terlebih dahulu dan di keringkan supaya tiada berkuman dan berair.
  7. Tabur telur yang telah disnyawakan itu keatas wire mesh halus (morina) menggunakan sesalur supaya ia tidak jatuh berlapis lapis. Pastikan telur di tabus tidak berlapis- lapis untuk mengelakkan benih ( larva) sukar untuk bangun. Jaring morina tersebut perlu di letakkan di bawah permukaan air di kolam penetasan tidak melebihi 6 inci supaya ia dapat tahap kepanasan untuk menetas.
  8. Pastikan air kolam penetasan bersih, tanpa klorin, beroksijen, dan di taburkan metaline blue (air biru) untuk membunuh kuman dan kulat. Jangan di campur dengan benih yang telah menetas lebih awal kerana ia akan menggangu telur/ larva yang baru nak menetas.
  9. Telur akan menetas selepas 24 jam. Penetasan semua akan berlaku selama 48jam. Selepas 48 jam buang jarring morina yang mengandungi telur yang tidak menetas. Telah di beritahu tadi, hanya lebih kurang 30% telur menetas jika telur matang. Jika telur tidak matang, peratus lebih rendah.
  10. Keluarkan benih yang berumur 4 hari ke dalam kolam tanah yang telah di penuhi moina sebagai makan benih ikan tersebut yang berumur 4 hari ke 7 hari. Moina boleh di perbuat menggunakan tahi ayam. Benih ikan yang berumur 4 hari tidak boleh makan dedak/palet sebab ia tidak punyai sesungut, jadi ia hanya boleh makan benda yang bergerak seperti moina ( sejenis hama)
  11. Setelah berumur 8 hari beri makan dedak atau makanan lain yang sesuai untuk pembesaran.
  12. Nota:-
    1. Induk matang ( umur 1 tahun lebih) ialah induk yang boleh mengeluarkan telur matang ( boleh netas) sebanyak lebih kurang 30% menetas dari jumlah seluruh telur. Ini bermakna ikan keli yang berumur 3 bulan pun boleh mengeluarkan telur matang dan boleh menetaskan anak secara semulajadi, tetapi peratusnya amat sedikit, mungkin 1% sahaja. Induk matang boleh juga menetaskan anak secara semulajadi ( tiada paksaan- injek), tetapi peratus nya sedikit dan beransur ansur tidak sekali gus. Peratusnya mungkin hanya 5%. Kalau secara aruhan (paksa injek) boleh capai 30% sekali gus jika induk matang.
    2. Telur matang ialah telur yang boleh menetas apabia di senyawakan dengan sperma samaada secara semulajadi atau aruhan (paksa-injek)
    3. Selepas di injek telur yang keluar bila di picit tidak semuanya matang. Injek sekadar untuk mengeluarkan telur secara aruhan (paksa), sebab walaupun telur itu matang tidak semestiunya ia boleh keluar dari perut induk secara semulajadi. Teknik aruhan-injek bertujuan mempercepatkan penetasan kerana ia boleh di lakukan sekali gus dan boleh memaksa telur yang matang keluar.
    4. Seekor induk beratnya 1 kg boleh mempunyai lebihkurang 250,000 telur dan jika ia induk yang matang peratus telur yang matan( boleh netas) ialah 30% ( 80,000 ekor larva). Dan sekiranya peratus hidup larva iru 60% maka anda boleh dapatkan anak keli sebanyak 50,000 ekor untuk satu induk beratnya 1 kg. SELAMT MENCUBA. Teknik ini adalah hasil pengalaman kami secara praktikal yang telah kami usahakan di pusat pembenihan kami, mungkin lain pengusaha lain caranya.
    5. Nak beli benih kami call 017-2396413. Harga murah2 je 3 inci 7sen,Sekian terima kacih. Bye from us DEMENSHIN WATERS SDN BHD, Rawang Malaysia